De Hasselaar 5 september 2020

Onderwijs in de problemen

Er is door de Vlaamse regering besloten om de leerplicht voor kinderen met een jaar te verlagen. Het was eerst vanaf zes jaar dat de kinderen verplicht onderwijs moesten volgen en dat is nu dus vanaf vijf jaar geworden. En dit heeft onvoorziene gevolgen.

Het blijkt dat hierdoor de kleuters van het derde jaar van de kleuterschool plotseling recht hebben op twee uur les in levensbeschouwing of zedenleer. Je moet er maar op komen. Het is niet verplicht, maar het mag, zegt het ministerie van Onderwijs. Die levensbeschouwing zal in de meeste gevallen natuurlijk gaan om godsdienstles. Daar is helemaal niets op tegen, kinderen zijn nu eenmaal dol op sprookjes.

Maar het blijkt in de praktijk nog niet zo simpel te zijn. Wat is namelijk het geval. De betreffende kleuters kunnen die lessen niet krijgen op hun kleuterschool, maar moeten die volgen op een lagere school. De Vlaamse regering heeft namelijk besloten om geen Godsdienstlessen te geven op kleuterscholen. Godsdienstlessen worden op de lagere scholen gegeven. Daar werd altijd al Godsdienstles gegeven en nu dus ook voor het nieuwe eerste leerjaar, de kleuters. Dit is nu eenmaal een logisch gevolg van de bestaande wetgeving.

Als de ouders geluk hebben doordat ze een kleuterschool hebben gekozen die verbonden is aan een lagere school ter plaatse, dan hoeven hun kleuters alleen maar van leslokaal veranderen en zich aansluiten bij de eerste klas. Overigens zal dat voor die school nog niet zo simpel zijn om met de huidige Corona-maatregelen de klassen groter te maken. Maar goed, dat is hun probleem. Je moet ze toch bezig houden, anders gaan ze weer om meer salaris of zoiets zeuren.

Ouders die dit geluk niet hebben, moeten op zoek naar een andere lagere school, liefst een beetje in de buurt en ook een waar het sprookje waar de ouders zich goed bij voelen wordt verteld. Is dat niet het geval, dan wordt het alsmaar moeilijker om de kleuter daar naartoe te krijgen en natuurlijk ook weer terug. De scholen hebben al te kennen gegeven dat zij in ieder geval geen idee hebben hoe dat zou kunnen worden georganiseerd.

De scholen zelf zeggen dat ze ook wat betreft de lessen zelf niet zijn voorbereid om ook aan kleuters dit soort onderwijs te geven. De onderwijzers zijn niet voor kleuteronderwijs opgeleid. Bovendien is het ‘decreet’, zo heet een wet van de Vlaamse regering in tegenstelling tot die van de Federale regering, die heet ‘wet’, het decreet dus dat dit regelt is pas goedgekeurd op 1 juli. Dus veel tijd hebben de scholen dan ook niet gehad om een en ander te regelen. Bovendien hadden die ook wel wat te doen inzake het in goede banen leiden van het nieuwe schooljaar in verband met lawine van steeds veranderende en onduidelijke regels om het corona-risico zo klein mogelijk te houden.

Niemand heeft vooraf bedacht dat kleuters nog helemaal niet toe zijn aan dit soort klassikaal onderwijs, maar dit is het gevolg van de beslissing van de Vlaamse regering om simpelweg de leerplicht een jaar te vervroegen. De rest van de problemen volgt daar automatisch uit, vanwege de al lang geldende ‘decreten’ voor het Vlaamse onderwijs.

Door het onoverzichtelijke kluwen van wetgeving heeft niemand nog het overzicht en kan ook niemand van tevoren voorspellen wat de gevolgen zijn voor het ene geval, als voor het andere een regel of voorschrift verandert. Dit geldt niet alleen voor het onderwijs, maar geldt voor de hele wetgeving in het land. Het gevolg is dat er vaak weer reparaties moeten worden uitgevoerd, omdat de nieuwe regel gewoon niet kan werken. Hierdoor wordt het kluwen alleen maar groter, want ook die wijziging heeft mogelijk weer onvoorziene gevolgen voor iets anders. Zo blijven we leuk bezig. Het zal duidelijk zijn dat vooral de advocaten en adviesbureau‘s op dit gebied hierdoor een zeer goed belegde boterham kunnen verdienen. Ook niet erg natuurlijk.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 − 1 =